P-pillen og overvægtsproblemer

En del kvinder tager på i vægt, når de begynder med p-piller. Hvis du er i mellem disse, er spørgsmålet, hvor meget du tager på i vægt. Dette vil også variere fra person til person. En af grundene til vægtstigning kan være, at dine nyrer ikke udskiller samme mængde vand som før. En anden grund kan være hormonerne østrogen og progesteron. Disse tilhører den gruppe hormoner, der opbygger kroppens væv på forskellige måder. Hvis niveauet af disse hormoner i blodet ændres, kan det betyde, at din krop øger den fedtmængde, den lagrer. Hvis du er overbevist om, at du har taget på som et direkte resultat af p-piller, bør du tale med din læge om at skifte mærke eller forsøge andre former for prævention.

Vær også opmærksom på medikamenter, der øger vægten. Et eksempel er kortikosteroider (kortison bruges mod alvorlige former for astma, allergier, betændelser i hud, mave – og tarmkanalen, ved transplantationer). De fleste typer antidepressiva ( mod sygelig nedtrykthed ) og psykofarmaka kan forårsage vægtøgning. De gør det enten direkte ved, at sultfornemmelsen bliver større, eller indirekte ved, at den fysiske aktivitet og stofskiftet reduceres.