Positive effekter af elektrotræning med bailine simulatoren

(Udarbejdet for bailine af magister Olav Nøkling)

Elektrotræning har været i systematisk brug indenfor medicin og idræt i mindst 40 år, men der har været meget få rapporter om dette i seriøs faglitteratur indtil for kort siden. Effekten har imidlertid været så god, at selv russiske vægtløftere i verdenseliten har øget deres styrke yderligere med elektrotræning i tillæg til traditionel styrketræning, allerede før OL i München i 1972.

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet i Norge afgiver i rapport 1/2000 kapitel 6, en oversigt over den forskningsbaserede viden om ”overvægt og fysisk aktivitet”. Her understreges det for første gang fra officiel norsk hold, at styrketræning er afgørende for stofskifte og overvægt, og ikke udholdenhedstræning. Dermed ikke sagt, at man skal lade være med at gå sig en tur – også – af andre gode grunde. Rådet lyder: ”muskulatur som ikke stimuleres og bruges tilstrækkeligt, vil efterhånden svækkes og blive mindre. Fordi muskelmassen er kroppens største energiforbruger, vil reduceret muskelmasse føre til, at kroppen bruger mindre energi igennem hele døgnet. Dvs. hvilestofskiftet bliver nedsat. Jo mindre muskelmasse, desto lavere hvilestofskifte.”

Den totale mængde energi, som forbruges ved fysisk aktivitet, omfatter både forbruget under selv aktiviteten og forbruget i restitutionsfasen, og vægttræning synes at give en bedre eftervirkning end normal aerobictræning, siger Rådet, og lægger op til at denne ”eftereffekt” af fysisk aktivitet ikke bliver uvæsentlig. Dette gælder særligt i opretholdelsen af vægttab”.

Rådet lyder videre: ”fordi hvilestofskiftet (RMR) normalt udgør størstedelen af energiforbruget pr. døgn, vil selv en lille stigning i RMR få relativt stor betydning. Som tidligere nævnt er kroppens muskelmasse af afgørende betydning for størrelsen på RMR. Derfor vil øget regelmæssig fysisk aktivitet føre til en stigning i RMR via en øget muskelmasse. De fleste studier konkluderer, at så sandt fedtfri kropsmasse (FFM= fat free mass), dvs. muskelmassen øges, så øges også RMR.

Den største effekt er fundet efter intens vægttræning, men almindelig aerobictræning kan også virke stimulerende på RMR. ” Rådet lyder også klart: ”styrketræning med vægte kan være egnet i behandling af fedme. Ved en sådan træning sker det, at muskeltilvæksten og fedtvævsreduktion opvejer hinanden, så kropsvægten forbliver uændret.”

Idet Thomas Mohr påviser, at elektrotræning virker som almindelig styrketræning, har vi lov til at tro, at muskelaktivering med bailine simulator, har samme positive effekter, som de Rådet nævner. Alligevel bør elektrotræning kun ses som et hjælpemiddel – en flyvende start – for raske og overvægtige kvinder, til at komme i gang med almindelig styrketræning og konditionstræning.

Erfaring viser imidlertid, at personer med en inaktiv livsstil, har brug for hjælp og motivation for at blive mere fysisk aktive i hverdagen, og derfor vil elektrotræning være et vigtigt supplement for mange, i tillæg til egentræning. Styrketræning har også en række sygdomsforebyggende effekter, måske særligt mod diabetes, og igen kan elektrotræning være det, der skal til for at komme i gang.