Spis kun når du er sulten       

Nogle overvægtige spiser ikke nødvendigvis kun på grund af sult. Nogle spiser mere, fordi de er glade og føler trang til at fejre. Andre spiser fordi de er nedtrygt, misfornøjet eller for at komme i bedre humør osv. Faktum er, at nogen kan bruge et hvilket som helst påskud for at spise.

Et forsøg som blev  udført en gang kan illustrere dette:

Udenfor cafeteriaet var en skole med studenter blevet spurgt, om de ville smage på nogle kager, for så at bestemme, hvilke der smagte bedst. De kunne smage på så mange kager de ville, før de udtalte sig. Og resultatet var interessant; overvægtige studenter spiste gennemsnitlig 9 kager før de bestemte sig. Slanke studenter spiste omkring 2 kager før de valgte – og det til trods for, at alle studenterne netop havde spist frokost!

Godt kendskab til den mad du spiser – hvad den indeholder af kalorier og næringsstoffer osv. kan hjælpe dig, men er ikke nok. For overvægtige er det sjældent kun sult, der afgør om de skal spise, men derimod ydre signaler som pludselig gæster, når de ser TV, synet af mad, snak om mad osv. Hvis man spiser uden at være sulten, har man et problem.

Den rigtige og normale grund til at spise – er fysiologisk sultfølelse. Den korrekte grund til ikke at spise mere – er når man er mæt. Det er ikke så godt hvis man spiser af andre årsager. Årsager som kan ligge så dybt i underbevidstheden, at fornuft og kendskab om kost og ernæring ikke er nok til at kontrollere dem.

Mentalt skal du lære at få kontrol over dit madindtag.

For at holde vægten efter dit vægttab, skal du kun spise når du har en reel sultfølelse. At gå ned i vægt er meget mere end kun at have kendskab til hvad du skal spise. Det er at vide, hvordan du fjerner dårlige spisevaner og erstatte dem med sundere vaner som passer personligt til dig.