Test dit personlige stofskifte

Er du overvægtig eller i dårlig form? Synes du det er vanskeligt at gå ned i vægt og holde dig slank? Hvordan føles energiniveauet? Springer du ud af sengen om morgenen med kraft og energi? Eller skal du ofte tvinge dig ud af sengen?

Bliver du nu og da overfaldet af træthed, er irritabel eller har dårlig koncentration?

Hvad med din generelle sundhedstilstand?

Er du øm eller har du smerter? Har du en kronisk sygdom? Allergier, betændelser, depression, fordøjelsesbesvær, hjerte- og karsygdomme, hovedpine, lavt eller højt blodsukker eller tilbagevendende infektioner ?

Hvis du har sådanne problemer eller ikke føler dig i form, kan det tænkes at du lider af fejlernæring

Spiser du meget hurtigmad får kroppen ikke nok af vigtige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. For at kompencere for dette, spiser du mere og bliver endnu tykkere, uden at få nok af de næringsstoffer du mangler.

Overvægt kan også være et tegn på underernæring

Overvægtige mennesker længes efter rigtige madvarer og næringsstoffer for at tilfredsstille deres sult og normalisere deres stofskifte. Resultatet er ofte at de spiser for meget.

Selv om du kun spiser mad af bedste kvalitet og den mest sunde slags, er det alligevel muligt at du mangler de næringsstoffer du har behov for, for at fungere godt.

Enten du er ude efter at optimalisere eller vedligeholde sundheden, så spis mad, der passer til dit personlige stofskifte. 

Således tester du dig selv:

For hvert spørgsmål, sætter du et kryds ved svaret der passer dig.

Hvis et svar ikke passer helt til dig, så vælg det svar, der ligger nærmest til dine generelle tendenser. Svar på spørgsmålene ud fra situationen i øjeblikket. Ikke som du var før eller ønsker at du skal blive. Husk, at der ikke findes nogle rigtige eller forkerte svar! Giv dig god tid og forhast dig ikke.

Når det gælder stofskiftet, er alt højst individuelt, og alt er i konstant forandring. Dette er grunden til at teste dit personlige stofskifte og tilpasse kosten, det er noget du bør gøre med jævne mellemrum. Kontakt din nærmeste Bailine klinik og få tips og råd til opfølgning.

 

01. Hvilken slags morgenmad giver dig mest energi, velvære og holder sulten væk længst mulig?

 Røreæg eller omelet med kød, bacon eller pølse, brasede kartofler, brød.
 Brød, frugt.
 Ingen morgenmad eller kornblanding og/eller mælk eller yoghurt.

 

2. Hvordan er din appetit om morgenen?

 Lille eller mangler helt.
 Normal. Jeg mærker ikke om den er kraftig eller svag.
 Tydelig, kraftig eller over det normale.

 

3. Hvordan er din appetit til frokost?

 Tydelig, kraftig eller over det normale.
 Normal. Jeg mærker ikke om den er kraftig eller svag.
 Lille eller mangler helt.

 

4. Hvordan er din appetit til middag i forhold til andre tidspunkter på dagen?

 Lille eller mangler helt.
 Normal. Jeg mærker ikke om den er kraftig eller svag.
 Tydelig, kraftig eller over det normale.

 

5. Hvilken slags mad svækker din evne til at koncentrere dig?

 Kød og/eller fed mad.
 Ingen bestemt slags mad ser ud til at forstyrre min koncentration .
 Frugt og/eller grøntsager.

 

6. Hvilken slags mad har du mest lyst til bortset fra sukker?

Grøntsager, frugt, brød, kornblandinger og/eller kiks.
Ingen kraftig trang til mad.
Salt, fed mad samt peanuts, ost, chips osv.

 

7. Hvordan er din følelse eller holdning til desserter efter et måltid?

Jeg er ikke specielt glad for søde desserter. Jeg spiser gerne lidt fedt eller salt som ost, chips, popkorn el. lign.
som en godbid efter et måltid.
Jeg kan lide dessert fra tid til anden, men det er ikke et problem for mig.
Jeg er virkelig glad for søde sager og/eller har ofte behov for noget sødt til et måltid.

 

8. Hvilken favoritdessert (bortset fra is) vælger du oftest?

Kage, frugttærte, frugt, bolsjer .
Ikke noget specielt. Jeg vælger noget forskelligt hver dag.
 Fedtholdige typer som ost, ostekage og konditorkage.

 

9. Hvilken slags middag er den bedste for dig?

Jeg har helt bestemt godt af et stort måltid med fedt og/eller protein.
De fleste madtyper er gode for mig.
Et let måltid som salat, ris, kyllingbryst el.lign.

 

10. Får du problemer hvis du spiser inden sengetid

Det forstyrrer eller forværrer min søvn.
Betyder ingen ting.
Hjælper mig normalt til at sove bedre.

 

11. Hvordan påvirkes du af at spise søde sager inden sengetid?

Jeg har det ikke godt med at spise søde sager inden jeg lægger mig.
Søde sager forstyrrer en gang imellem min søvn.
Søde sager har ingen indvirkning på min søvn.

 

12. Hvor ofte spiser du hver dag?

2 eller 3 måltider dagligt og lidt småspisen mellem måltiderne.
3 gange daglig, ingen småspiseri.
3 måltider eller mere dagligt og meget ofte småspiseri mellem måltiderne.

 

13. Hvor optaget er du af måltiderne?

Jeg er glad for mad, kan lide at spise. Mad er en stor og central del af mit liv.
Jeg elsker mad og at spise, springer sjælden et måltid over, men fokuserer ikke specielt på mad på nogen måde.
Jeg tænker ikke på mad og ind imellem kan jeg glemme at spise. 

 

14. Hvad sker der med dig, hvis du går fire timer eller mere uden at spise eller springer et måltid over?

Generer mig egentlig ikke.
Jeg er måske ikke på toppen, men det generer mig ikke.
Jeg føler mig sulten og bliver hurtigere irriteret.

 

15. Hvor godt kan du lide fed og proteinrig mad? 

Jeg elsker det og føler trang til fed og proteinrig mad. 
Det er fint nok med mig - dog med måde.
Jeg kan ikke lide fed og proteinrig mad.

 

16. Hvordan føler du dig efter at du har spist frugtsalat eller yoghurt til frokost?

Jeg bliver mæt. Jeg klarer mig godt med det og bliver ikke sulten før ved middagstid.
Jeg klarer mig ganske godt, men får som regel trang til et stykke mad inden middag.
Det går dårligt. Jeg bliver som regel hurtigt sulten, træt og let irritabel. 
 

17. Hvilket af de følgende madalternativer gør, at du tager på?

Jeg tager på, når jeg spiser for mange kulhydrater (brød, pasta, andre kornprodukter, frugt og/eller grøntsager).
Ingen speciel mad ser ud til at give mig vægtøgning, men jeg tager på hvis jeg spiser for meget og ikke får nok motion.
Kød og fed mad gør at jeg tager på.

 

18. Hvilken slags mad styrker din energi og giver dig god energi?

Frugt, bolsjer eller kager opkvikker og giver mig god energi.
Alt slags mad giver mig god energi.
Kød eller fed mad giver mig god energi og velvære.

 

19. Hvordan reagerer du på et måltid med meget fedt og/eller protein?
  

Øget velvære. Jeg føler mig energisk og mæt.
 Giver mig ikke nogen speciel reaktion.
Reducerer velvære og energi, gør mig søvnig, føler mig for mæt eller får ofte fordøjelsesproblemer.

 

20. Hvornår oplever du normalt sultfølelse?

Jeg bliver sjælden sulten og får sjælden kraftig sultfølelse. 
Jeg har en ganske normal sult omkring måltiderne eller når jeg spiser et måltid for sent.
Jeg kan få kraftig sultfølelse og behov for at spise regelmæssigt og tit.

 

21. Hvilken slags mad reducerer din energi? 

Frugt, kager eller bolsjer reducerer energien.
Ingen speciel mad reducerer energien.
Kød eller fed mad gør mig en del mere træt og reducerer energien.

 

22. Spiser du meget mad og forsyner dig både to og tre gange?
      (Hvis du er i tvivl, kan du tænke således: Når du spiser ude, plejer du at
       spise mindre end andre, mere end andre eller nogenlunde det samme?)

Jeg spiser ikke særlig meget. Bestemt mindre end gennemsnittet. Der skal ikke meget til før jeg føler mig mæt.
Jeg tror ikke jeg spiser mere eller mindre end andre.
Stort set spiser jeg store portioner, normalt mere end de fleste andre.

 

23. Hvilket forhold har du til kartofler?

Jeg er ikke specielt glad for kartofler eller jeg kan ikke lide kartofler.
Jeg kan spise kartofler eller lade være.
Jeg sætter stor pris på kartofler og kan spise dem næsten hver dag.

 

24. Når du spiser rødt kød (for eksempel en steak eller roastbøf) hvordan har du det normalt bagefter?
    
(Her er vi ude efter din reaktion på rødt kød, ikke om du tror det er godt eller ikke godt for dig)

Jeg føler mig bestemt godt eller bedre når jeg spiser rødt kød.
Jeg lægger ikke mærke til det ene eller det andet.
Det tapper mig for energi og gør mig træt og irritabel.

 

25. Hvis du spiste en stor salat til frokost, hvilken virkning har det på
      din produktivitet om eftermiddagen?

Jeg klarer mig udmærket med sådan en frokost.
Jeg kan klare mig, men dette er ikke den bedste mad for mig.
Resultatet bliver dårligt. Gør mig søvnig, træt eller irritabel.

 

26. Enten du tror det er sundt for dig eller ikke, hvordan bruger du salt?

Jeg er glad for salt. Jeg bruger meget salt i maden, så meget at andre synes den er for salt.
Jeg lægger ikke mærke til at maden er for meget eller for lidt salt. Jeg foretrækker
      en gennemsnitlig mængde i maden.
Mad smager ofte for salt eller jeg kan lide kun lidt salt i maden.

 

27. Hvordan kan du lide syrlig mad som pickles, surkål, eddike, citronjuice eller yoghurt?

Jeg bryder mig som regel ikke om syrlig mad.
Jeg føler hverken det ene eller det andet. 
Jeg kan bestemt lide en del syrlig mad og spiser det gerne.

 

28. Hvilken mad giver dig størst udholdenhed dvs. evnen til at arbejde længe uden at blive udmattet?

 Fed mad og/eller proteinrig.
Stort set hvad som helst af mad.
Let mad som kylling, fisk, frugt, grøntsager og kornprodukter.

 

29. Småspiser du mellem måltiderne?

Jeg har sjælden behov for at småspise mellem måltiderne.
Det sker at jeg småspiser mellem måltiderne.
Jeg småspiser tit mellem måltiderne.

 

30. Hvad foretrækker du at spise imellem måltiderne?

Jeg har ikke godt af søde sager, men foretrækker proteiner og fedt (kød, kylling, ost, hårdkogte æg, nødder).
Jeg kan spise næsten hvad som helst.
Jeg foretrækker søde sager.

 

31. Hvis du skulle lave en overdådig middag, hvad slags mad ville du vælge?

Jeg ville vælge mager mad som kylling, kalkun, salater, mager fisk, grøntsager.
Jeg ville vælge en kombination af madvarer.
Jeg ville vælge fed mad som roastbeef, svinekoteletter, ribbensteg, laks, kartofler, sovs, få grøntsager eller måske en lille salat.

 

32. Hvordan reagerer du når du spiser søde sager og ingenting andet (f. eks. en kage, bolsjer osv.) ?

 Jeg kan som regel ikke spise kun slik. Det får mig ofte til at reagere negativt og/eller gør mig mere sulten.
 Jeg har ikke godt af slik når jeg spiser det alene, og det virker ikke mættende.
 At spise slik og ingenting andet generer mig ikke. Stort set virker slik mættende og giver ingen negative reaktioner.

 

33. Hvordan føler du dig efter at have spist kød til morgenmad i modsætning til ikke at spise det?
      (Her handler det om kødproteiner som skinke, pølser, bacon, steak, hamburger og laks. Mærk at dette
       spørgsmål ikke handler om æg, mælk eller ost som en erstatning for de andre dyreproteiner.)

Jeg har det bedst når jeg ikke spiser det. 
Jeg kan spise det eller lade være.
Jeg føler mig meget bedre når jeg spiser det. Jeg får mere energi, får god udholdenhed og bliver ikke sulten inden frokost.

 

34. Hvordan føler du dig efter at have spist kød til frokost i motsætning til at lade det være?
     (Her handler det om kødproteiner som oksekød eller lammekød., ikke æg, mælk
      eller ost som erstatning for andre dyreproteiner).

Jeg føler mig bedre når jeg spiser det. Jeg får meget energi, får god udholdenhed og bliver ikke sulten inden middag. 
Jeg kan spise det eller lade være. 
Jeg har det bedst når jeg lader være at spise kød.

 

35. Oplever du raseri eller irritabilitet af det du spiser eller ikke spiser?

 Når jeg føler mig vred, virker det som om indtagelse af kød og fed mad forværrer vreden.
Det er ligegyldig hvad jeg spiser.
Jeg lægger ofte mærke til at vrede og irritabilitet dæmpes når jeg spiser noget fedt og/eller proteinrigt.

 

36. Oplever du at angst forstærkes eller reduceres af maden du spiser?

Bliver jeg bedre af at spise fed og/eller proteinrig mad.
Jeg har ingen angst.
Frugt og grøntsager beroliger mig.

 

37. Hvis du lider af depression, har du så mærket en reaktion på den mad du vælger at spise?

Jeg føler mig mere deprimeret efter at have spist kød og fed mad (og mindre deprimeret efter at have spist frugt og grøntsager).
Jeg er ikke deprimeret.
Jeg føler mig mere deprimeret efter at have spist frugt og grøntsager (og mindre deprimeret efter at have spist kød og fed mad).

 

38. Hvordan vil du beskrive din ansigtsfarve?

Jeg er rødmusset eller mørk (ikke på grund af solen).
Jeg har en gennemsnitlig ansigtsfarve.
Jeg er på den blege side.

 

39. Vil du sige at dine øjne har en tendens til at være tørre eller fugtige?

Mine øjne er som regel meget fugtige således at de næsten løber.
Jeg lægger ikke mærke til det ene eller det andet.
Mine øjne er som regel tørre.

 

40. Hvordan vil du beskrive din næsefugtighed?

Min næse virker ofte for tør.
Jeg lægger ikke mærke til om min næse er for tør eller fugtig.
Min næse har ofte en tendens til at løbe.

 

41. Får du "vand i munden" når du mærker duften af god mad?

Jeg får mere spyt eller jeg får en tendens til at savle.
Jeg lægger ikke mærke til at jeg har for lidt eller for meget spyt.
Min mund er ofte tør.

 

42. Hvilken indvirkning har klimaet på dig?

Jeg har det bedst i varmt vejr. Orker ikke kulde.
Temperaturen er ligegyldig. Jeg klarer mig godt enten om det er varmt eller koldt.
Jeg har det bedst i lave temperaturer. Orker ikke varme.

 

43. Er du kold eller varm på dine hænder?

Mine hænder er normalt varme og fugtige.
Mine hænder er normalt varme og ikke specielt tørre.
Mine hænder er normalt kolde og tørre.

 

44. Har du let ved at fryse?

Ja, jeg fryser nemt.
Ikke noget specielt.
Har ikke så let for at fryse, er normalt varm.